Кінь постійно
фігурував в сюжетах художніх полотен
протягом століть у всіх країнах світу. Кінь ішов з людиною по життю
пліч-о-пліч, допомагаючи вирощувати хліб, переборювати труднощі, завойовувати
землі... Без коня неможливим би був розвиток людства й це, безсумнівно,
відображалося на полотнах художників. У різних стилістичних виконаннях, у
різних контекстах, у різному часі художники зображали, як намальовані коні
тягнуть плуг або віз, переслідують ворога, граціозно гарцюють під вельможами й
дбайливо катають прекрасних дам.
Всі ці мотиви
ототожнювалися з життям людини, що завжди було нерозривно пов'язане з життям
цих прекрасних тварин. У сучасному техногенному світі машини практично
витиснули коней з повсякденного життя людини; заливні луги зникли під
асфальтом; коні покинули життя багатьох людей.
Проте, для коня
мальованого відкрилися нові можливості - можливості бути собою, виступаючи вже
не в ролі засобу пересування або престижного аксесуара, а в ролі самостійного
об'єкта мистецтва. І отоді з'явився в коня вітер у гриві.
Його спина
звільнилася від хомута й сідла, його втомлений погаслий погляд раптом запалав
життям, його змучені ноги вилікувалися й знову стали стрункими й нетерплячими.
Енергія коня тепер спрямована на невтримний рух - те, заради чого Бог колись
створив цих чудових створень. Цей зовсім новий вільний кінь люто риє копитом
землю, цей кінь швидше вітру несеться над лугами, наввипередки з волею він
прагне в нове життя. Його грива розвивається, очі блищать, а гаряче серце
захоплено стукає! Ось його справжня сутність, його щире покликання!
Автор тонко
відчуває потужну динаміку руху коня. Феномен творчої біографії Тетяни Копитової
полягає ще й у тому, що більша частина життя художниці пов'язана безпосередньо
з кіньми. Ще з дитинства Тетяну вабила грація цих тварин. У шкільному віці
автор відвідувала кінноспортивну школу й з того часу коні - невід'ємна частина
її життя. Існує повір'я, що пристрасть до коней у людини в крові, це ж можна
сказати й про автора. Поєднання двох сфер діяльності відкрило унікальну
можливість створення подібного проекту, що є лише початком масштабного
художнього дослідження теми.
Дебютна виставка
Тетяни Копитової, присвячена коням, є першим щаблем у
запланованій «кінній серії». У концепції цього проекту на перше місце виходить
емоційне сприйняття автора. Візуальний ряд полотен складають рухи коней, їхня
енергетика, їхня витонченість і велич, сутність вільного коня – все це результат
яскравого враження, багатогранного досвіду спілкування автора з неймовірними
тваринами. Кінь, як він є, яким ми її бачимо, кінь, яким ми захоплюємося, від
якого захоплює дух.
Ціль автора -
вилити свої враження, що нагромадилися за багато років, показати, як прекрасний
кінь, як вільний вітер у гриві.
Також у проекті
бере участь Олена Копитова, мама Тетяни. Як і Тетяни в неї з дитинства була
тяга до коней і малювання. І хоча за професією Олена не художник, але краса й
граціозність цих тварин не могла залишити її байдужої. Захопившись роботами
дочки Олена вирішила й сама взяти в руки олівець і спробувати створити свій
світ коней. У результаті з під руки автора вийшла серія графічних робіт
присвячених великим коням сучасності. Роботи виконані в техніці пастелі,
Тетяна
Копитова:
"Моїх коней не потрібно було вигадувати. Вони увесь час жили в
мені, і просто, коли обставини склалися так, що в мене було приміщення, чисті
полотна, фарби, пензлі й вільний час, вони, як невтримні виплеснулися з мене!
Вони живуть у мені, і як тільки мій пензель
торкається полотна, новий кінь виривається на волю.
Для мене кінь - щось неземне, не зовсім реальне створіння, яке
помилково потрапило в наш світ і ми маємо щастя споглядати й торкатися його.
Для мене кінь - це згусток нестримної енергії, життя, що рветься назовні. Ця
енергія може надихнути, заворожити, а може й убити.
Колись я побачила назву книги-альбому: «Вітер у гриві». Це
словосполучення чарівне, воно бездоганне й містить у собі всю сутність коня,
всю цю божевільну. Краще не описати це відчуття вільного, гарячого коня.
Мені невідомо, скільки коней у мене залишилося у середині. Мене вже не
дивує, що щоразу, підходячи до полотна, мені не потрібно придумувати сюжет або
розробляти ескізи. Потрібно лише занурити пензель у фарбу й... Рука,
інтуітивно, експромтом і якимсь шостим чуттям, сама виводить лінію, сама робить
вибір. Мені залишається сама скромна роль, і я намагаюся не відставати. Адже на
волю так рвуться мої коні, мої мальовані коні!"
Куратор проекту, Андрій Мисковец.
Виставка триватиме з 21 вересня до 10 жовтня
2010 року